بایدها و نبایدهای ارتباط با کارکنان با استفاده از مدل DISC

بایدها و نبایدهای ارتباط با کارکنان با استفاده از مدل DISC

نحوه استفاده از ارزیابی های DISC برای سفارشی سازی مناسب ارتباطات محل کار

ارزیابی های DISC بر اساس نظریه ویلیام مولتون مارستن روانشناس در مورد ویژگی های رفتاری انجام شد. از آنجا که یافته های اصلی مارستن در سال 1928 منتشر شد ، توسط والتر ورنون کلارک ، روانشناس صنعتی ، توسعه یافته و ابزار ارزیابی رفتاری DISC برای محل کار توسط جان گایر ایجاد شد. این ابزار می تواند به شما و کارکنان شما کمک کند تا با سبک های رفتاری بیشتر آشنا شوید و راه را برای بهبود ارتباط هموار کنید. برای آشنایی بیشتر با شیوه های مختلف ارزیابی DISC و شیوه های ارتباطی که با هر کدام کار می کند ، ادامه مطلب را بخوانید.

 

سبک های ارزیابی DISC

تسلط گرا (Dominance) : کسانی که سلطه گرایی به عنوان یک ویژگی رفتاری برجسته آنها است و به دنبال اقتدار در محل کار و ارتباطات هستند. آنها از دستیابی و حفظ سطوح خاصی از کنترل لذت می برند و از به کارگیری قاطعیت و سخت کوشی برای رسیدن به آن نمی ترسند. این نوع کارمند یک حل کننده مشکل است و در عین حال چالش را دوست دارد ، از سطح خاصی از رقابت در محل کار لذت می برد و به دلیل صراحت لهجه خود مشهور است.

تاثیرگذار (Influence) : کارکنانی که بعد رفتاری تاثیر گذاری آنها نمره بالایی دارد ، کسانی هستند که در تعامل و برقراری ارتباط با دیگران رشد می کنند و برتری دارند. اگرچه آنها داستان گوهای خوبی هستند که دارای شوخ طبعی خوبی هستند ، اما این کارکنان شنونده خوبی نیستند که البته می توانند با انرژی و اشتیاق این نکته را جبران می کنند.

ثبات گرا (steadiness) : بعد ثبات گرایی بالای این کارمند شما نشان می دهد که برای مدت طولانی در این پروژه مشغول به کار خواهد بود. آنها از ابتدا تا انتها یک پروژه همراه خواهند بود و در اهداف کوتاه مدت یا شغل کلی خود نیز تابع همین تصمیم هستند. این کارمند علاوه بر پشتکار و صبری مثال زدنی، شنونده خوبی نیز هست. این فرد مناسب انجام چند کار به صورت همزمان نیست ، و ترجیح می دهد قبل از انجام پروژه دیگر روی یک پروژه تمرکز کند.

قانون گرا (Conscientious): این کارمند می تواند یک متفکر و تحلیل گر باشد که به جزییات توجه زیادی می کند و از نظم و ترتیب بالایی برخوردار است. کارمندانی که در بعد قانون گرایی نمره بالایی کسب می کنند ، همیشه مشتاق تغییر نیستند و از شما می خواهند که استدلال قوی از مزایای تغییرات پیشنهادی خود ارائه دهید.

 

بایدها و نبایدهای ارتباط با کارکنان با استفاده از مدل DISC

این نکات به شما کمک می کند تا اثربخشی ارتباطات خود را با اعضای تیم خود افزایش دهید. شما باید از خروجی ارزیابی DISC و نحوه تاثیر آن بر سبک ارتباطی خود آگاه باشید و مکالمات یا ارتباطات کتبی خود را طوری تنظیم کنید که پیام موثرتر برای مخاطب دریافت شود و در نهایت تیم شما احساس ارزشمندی ، شنیده و درک شدن خواهد کرد.

 

تسلط گراها:

در ارتباطات خود با این عضو تیم مختصر و متمرکز باشید. از بحث و جدل خودداری کنید.

به جای این که با تصمیمی که قبلا گرفته اید به سراغ او بروید ، به این شخص در فرایند تصمیم گیری صحیح کمک کنید.

هنگام مخالفت ، اطمینان حاصل کنید که به جای اینکه اختلاف نظر خود را به سمت شخص معطوف کنید، با واقعیت های موجود در این موضوع مخالف هستید.

 

تاثیرگذارها:

صمیمی باشید و مکالمه را با کمی حرف زدن و احوال پرسی گرم کنید. در عین حال ، اجازه ندهید هدف اصلی ارتباطات به طور کامل از مسیر خود خارج شود.

اگر باید تصمیمی اتخاذ شود ، اطمینان حاصل کنید که این تصمیم تا پایان ارتباط باقی می ماند و نتایج و فرایندها را به صورت مکتوب از وی پیگیری کنید.

هنگام بحث در مورد ایده ها با این کارمند، با نظرات افرادی که این کارمند خاص آنها را تحسین می کند یا به آنها احترام می گذارد، از دیدگاه خود حمایت کنید.

 

ثبات گراها :

مشابه بعد رفتاری تاثیرگذارها با کارمند سبک S نیز قبل از شروع کار به یک مکالمه دوستانه نیاز دارد.

پس از صحبت با این عضو تیم ، به صحبت های او گوش دهید. در صورت درخواست ، زمانی را برای تفکر در این زمینه در نظر بگیرید. این شخص دوست ندارد با عجله یا مجبور به تصمیم گیری شود.

به قول خود وفادار باشید و از وعده های پوچ برای حفظ اعتماد این کارمند اجتناب کنید.

 

قانون گراها:

قبل از صحبت با این کارمند در مورد ایده ها یا تغییرات جدید، دلایل مستند سازمان یافته و مختصر تهیه کنید.

خوش قول باشید و همیشه آنچه را گفته اید که انجام می دهید را دنبال کنید.

در طول مکالمات حضوری با این فرد به حریم خصوصی وی احترام بگذارید.

1 نظر

  1. Dr.Lidoosh golhashem Dr.Lidoosh golhashem نوشته:

    بسیار عالی بود.

نظر خود را ارسال کنید