چهار مزیت انجام ارزیابی رفتاری کارکنان با مدل DISC برای مدیران

چهار مزیت انجام ارزیابی رفتاری کارکنان با مدل DISC برای مدیران

یکی از مهم‌ترین بخش‌های شغلی یک «مدیر»، تاثیرگذاری بر رفتار اعضای تیم، همکاران و کسانی است که به آنها گزارش می‌دهد. درک انگیزه اطرافیان تان اولین قدم برای ارتباط بهتر با آنها و تحقق اهداف فردی و سازمانی است.

 

در حالت ایده آل، ممکن است از تیم خود بخواهید که یک ارزیابی رفتاری با مدل DISC انجام دهند تا شما و تیم تان بتوانید الگوهای رفتاری خود را بشناسید. با این حال،بهتر است بدانید اوضاع همیشه طبق خواسته شما پیش نمی رود و این خواسته شما (انجام ارزیابی DISC) که آسان ترین راه است همیشه امکان پذیر نیست ،زیرا احتمال اینکه همکاران یا مدیران شما این کار را انجام ندهند نیز وجود دارد! بنابراین علاوه بر انجام ارزیابی با مدل دیسک، شرکت در کارگاه های آموزشی رفتارشناسی برای توسعه حرفه ای، با بالا بردن توانایی شما در درک رفتار تیم، همکاران یا مدیران خود عملکرد شما را به عنوان یک مدیر به حداکثر رسانده و بهبود می بخشد.

شاید برایتان سوال باشد که چگونه؟!

 در اینجا به مزیت هایی که چگونه ارزیابی با مدل دیسک کارایی شما و سازمان تان را بهبود می بخشد می پردازیم:

 

۱.استخدام مناسب با شرح شغل:

سازمان یا شرکت شما ممکن است از ارزیابی DISC به عنوان بخشی از فرآیند استخدام پیش‌بینی خود جهت تطبیق الگوهای رفتاری متقاضی با شرح شغل استفاده کند. حتی اگر در حال حاضر از DISC برای استخدام استفاده نمی کنید، آشنایی شما با مدل دیسک، شما را با درک عمیق تری از مدل به تناسب رفتاری و نیاز احتمالی به انجام وظایف بر اساس سبک رفتاری مورد نیاز مجهز می کند. تقریبا می توانید پیش بینی کنید که فرد مورد نیاز در کدام بخش قوی خواهد بود و در کدام بخش در نقش جدید خود تلاش بیشتری خواهد کرد. بنابراین در مهارت های استخدام یادگیری DISC مزیتی برای شما محسوب می شود. همچنین ساختاری را به شما می دهد تا انتظارات خود را تعیین کرده و مشاهدات خود را در مورد آنچه که فرد مورد نظر در مصاحبه استخدام ارائه می دهد و جایی که شانس رشد دارد را درست لحاظ کنید.

 

۲.ارائه بازخورد عملکرد

شاید شرکت شما معیارهای عملکردی در مورد سرعت انجام کارها یا سطوح کیفیت داشته باشد. ممکن است با توجه به معیار مورد نظر کار کردن با یکی از اعضای تیم دشوار باشد. فارغ از چالش، ارزیابی رفتار کارکنان یا برگزاری دوره آموزشی تحلیل رفتار کارکنان، ابزارها و تکنیک هایی را برای تغییر، تقویت، جبران یا منعطف کردن رفتار محل کار در اختیار شما قرار می دهد. به علاوه، داشتن دانش عمیق در مورد الگوهای رفتاری DISC، نحوه تنظیم بازخورد را برای فرد بهبود می بخشد. اگر از مدل رفتار شناسی DISC استفاده می کنید، گزارش تحلیل رفتار بر اساس دیسک خود با اعضای تیم به شما کمک می کند تیمی همراه تر و با کیفیت تری داشته باشید و به رویکرد شما اعتماد بیشتری می کنند.

 

۳.از ظرفیت افراد و هم تیمی ها استفاده کنید

دانستن الگوی رفتاری خود و همکاران فوق العاده مفید است و با کسب اطلاعات جامع در مورد الگوهای رفتاری در مدل دیسک، می آموزید که چگونه تاب آوری خود را افزایش دهید و چگونه خود را با سبک های مخالف یا متفاوت تطبیق دهید. به عنوان مثال، فرض کنید شما بعد رفتاری بالایی دارید و وارد جزئیات نمی شوید، اما یک عضو در تیم دارید که به جزییات و اطلاعات زیاد توجه دارد (فردی با C بالا)می توانید از این فرد برای تحلیل اتفاقات، ایجاد فرایند و هر امری که نیاز به توجه به جزییات بیشتر دارد استفاده کنید. استفاده از ظرفیت های رفتاری کارکنان و هم تیمی ها با توجه به الگوهای رفتاری باعث ایجاد اعتماد می شود و شما را در دراز مدت تبدیل به مدیری توانمند می کند.

 

۴.بر اساس الگوی رفتاری، افراد را تحت تاثیر قرار دهید

مهارت های برقراری ارتباط موثر با کارکنان و با مشتریان بسیار مفید است و به جرات می توان گفت که یکی از بهترین مهارت های زندگی است. با یادگیری مدل دیسک و ارزیابی رفتاری و تسلط شما بر نقاط قوت و قابل بهبود الگوهای رفتاری، ایجاد استراتژی برای ارائه اطلاعات و پیش بینی نیازهای کارکنان یا مشتریان خود را بیشتر می کند. نحوه ارتباط گیری با مدل های رفتاری و باید و نباید های مربوط به هر الگو نقش به سزایی در ایجاد ارتباط موثر با کارکنان و مشتریان خواهد داشت.

 

تبدیل شدن به یک مشاور رفتاری معتبر برای یک مدیر، امتیاز ارزشمندی محسوب می شود. فراموش نکنید که توسعه نسل بعدی مدیران در سازمان نیز در شرح وظایف شماست. از این رو، استفاده از سایر ارزیابی‌ها و گزارش‌های رفتاری و آموزش کارکنان برای توسعه رهبری، نقطه جهشی در سازمان شما خواهد بود و در نهایت آگاهی شما نسبت به مدل دیسک و سایر ابزارها شما را تبدیل به یک مدیر و رهبر برجسته خواهد کرد.

1 نظر

  1. Roya Roya نوشته:

    بسیار عالی و مفید بود

نظر خود را ارسال کنید