فرهنگ محل کار و رضایت کارکنان

فرهنگ محل کار و رضایت کارکنان

رهبرانی که محیط کاری سالم و رضایت‌بخشی ایجاد می‌کنند، جایی که افراد به آن احساس تعلق دارند، اغلب دارای نیروی کار پربازده و خوشحال هستند. رهبرانی که فرهنگ علاقه به محیط کار را توسعه می‌دهند، می‌دانند که این فرهنگ به خانواده منتقل می‌شود. کار و خانه یک مدار هستند. اگر افراد به کارشان علاقمند باشند، این رضایت خاطر را به خانه می‌برند و به همین ترتیب اگر فضای خانه خوب باشد، کارمندان با شادی در محل کار ظاهر می‌شوند و بهره‌وری را بالا می برند.

من اغلب از رهبران محیط های کاری در مورد کارمندان و افرادی که برای آنها کار می کنند سوال می پرسند پاسخ آنها نشانه های اولیه فرهنگ محیط کار است. کارمندان برای رهبرانِ کار محور، به مثابه ربات‌هایی هستند که باید کار را انجام دهند. در مقابل، رهبران مردممحور میخواهند نقاط قوت و اهداف کارمندان را در محل کار بدانند. افرادی که واقعا احساس ارزشمندی می‌کنند، می‌توانند با کمک استعدادهای خود، به پیشرفت شرکت یا سازمان کمک کنند.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که در تمام سطوح درآمد، بالاترین فاکتور رضایت در محل کار فرهنگ سازمانی و ارزشهاست، نه حقوق. کیفیت رهبری ارشد و فرصت های شغلی در شرکت در مقامهای بعدی قرار دارند. از بین شش عامل مهم مورد بررسی در محیط کار، توسط سایت Glassdoor (یک سایت کاریابی معتبر در تمام دنیا)، پاداش و مزایا در بین کم اهمیت ترین عوامل شادی در محل کار قرار گرفته است.

اگرچه دستمزد مهمترین عامل رضایت کارمندان نیست، اما کارفرمایان نباید نسبت به این موضوع بی‌اعتنا باشند. طبق بررسی‌های اخیر Glassdoor، ممکن است پاداش و مزایا نسبت به سایر عوامل، تاثیر کمتری در رضایت کارمندان داشته باشد، اما همچنان جزء چند فاکتور مهم کارجویان در برآورد پیشنهادات شغلی است. برای جذب استعداد ارائه پاداش و مزایای رقابتی برای کارفرمایان بسیار مهم است.

انجمن منابع انسانی گزارش داده است که به طور متوسط یک شرکت ۶ تا ۹ ماه حقوق یک کارمند را برای جایگزین کردن او هزینه می‌کند. اگر حقوق سالانه یک کارمند ۶۰ هزار دلار باشد، مبلغ ۳۰ الی ۴۰ هزار دلار، هزینه استخدام و آموزش او می شود.

بنابراین داشتن یک فرهنگ شاد و سالم در محل کار (عملکردی از رهبری)، ضمن داشتن فردی که در جایگاه درست قرار گرفته و استعدادهایش مطابق با شرح وظایف خواسته شده است، منجر به بازدهی و رشد بیشتر خواهد شد. داشتن یک فرایند منظم این نتایج را به محل کار منتقل کرده و باعث افزایش بهره‌وری و رضایت و ایجاد فرهنگ کار با عملکرد بالا خواهد شد.

منبع : کتاب کشف توانایی تیم خود
ترجمه : مژگان عسگرشاهی

0 نظر

نظر خود را ارسال کنید