هوش هیجانی در منابع انسانی

هوش هیجانی در منابع انسانی

هوش هیجانی (EQ) توانایی تشخیص و تنظیم موثر احساسات است. در سال 1990، استادان روانشناسی پیتر سالوی و جان دی مایر نظریه EQ را پایه گذاری کردند. نویسنده مشهور دانیل گولمن در کتاب هوش هیجانی خود پنج جزء EQ را توضیح می دهد:

- آگاهی از احساسات و توجه به آنها در زمان وقوع

- مدیریت احساسات با متانت و نشان دادن توانایی خود آرام سازی و غلبه بر موانع

- خود انگیزشی و مهار احساسات برای دستیابی به عملکرد بهتر

- همدلی با دیگران و توانایی درک احساسات آنها

- شایستگی اجتماعی در تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی سالم

 

چرا مدیران منابع انسانی باید به هوش هیجانی اهمیت دهند؟

EQ بر هر جنبه ای از زندگی انسان تاثیر می گذارد و انسان را قادر می سازد تا با اعتماد به نفس، انعطاف پذیری، انگیزه و همدلی عمل کند. مدیران منابع انسانی برای رهبری، مدیریت و همکاری با کارکنان به EQ تکیه می کنند و همچنین برای الهام بخشیدن به تعاملات، انگیزه، حفظ و بهره وری به EQ نیاز دارند.

EQ  ستون فقرات یک محیط کار سالم است که به کارکنان اجازه می دهد:

- روابط سالم ایجاد کنند

- رشد کنند و پیشرفت کنند

- همکاری و ارتباط موثر

- دستیابی به اهداف مورد نظر سازمان

 

مدیران منابع انسانی برای تقویت هوش هیجانی در محل کار چه کاری می توانند انجام دهند؟

مدیران منابع انسانی می توانند با استفاده از آزمون هوش هیجانی (پیشنهاد ما پرسنامه به روش بار-آن)، دوز سالم EQ را به محیط کار تزریق کنند:

مثال های تاثیر گذار از اهمیت هوش هیجانی با بیانی درست در محل کار م تواند موثر باشد. نوع ارائه آنها بر همکاران، مدیران سطح پایین و کارمندان تاثیر می گذارد. با بیان ویژگی های اثر بخش تقویت هوش هیجانی، مدیران منابع انسانی می توانند به الهام بخشیدن به دیگران کمک کنند و اجازه دهند با خودآگاهی، تنظیم احساسات و مهارت های اجتماعی مثبت، نیروها به یک راهنما در میان همکاران تبدیل شوند.

دیگر مدیران و کارکنان محل کار را آموزش دهید تا EQ خود را تقویت کنند. منابع انسانی می تواند جلسات آموزشی را برای کمک به مدیران و کارکنان برای تمرین گوش دادن فعال، حل مساله، حل تعارض، احترام به خود و انعطاف پذیری اجرا کنند. توانمندسازی رهبران تیم و مدیران با این مهارت ها آنها را قادر می سازد تا موقعیت های چالش برانگیز و بالقوه استرس زا را به فرصت هایی برای رشد تبدیل کنند.

بر سلامت روان تمرکز کنید. اختصاص زمان و مکان برای جدا شدن کارکنان از نیازهای کاری بی وقفه، آنها را قادر می سازد تا دوباره حال بهتری برای ادامه داشته باشند. مدیتیشن هدایت‌شده برای تشویق کارمندان، کمی مکث قبل از هر اقدام می‌تواند EQ آن‌ها را تقویت کند. ایجاد محیطی برای فعالیت های سلامتی مانند هنر، ورزش و موسیقی می تواند به کارمندان کمک کند تا بهترین حالت خود را پیدا کنند.

خصوصیات ذاتی کارکنان را پرورش دهید. برخی از همکاران نسبت به سایرین نیاز به EQ بیشتری دارند و هر فردی استعدادها و مهارت های منحصر به فردی را برای انجام وظایف خود و بهره بردن از توانایی های خود ارائه می دهد. برخی از کارمندان ممکن است ویژگی های تحسین برانگیز هوش هیجانی را نشان دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است فقط جنبه های خاصی از آن را نشان دهند. رهبران منابع انسانی می توانند کارمندان را تشویق کنند تا EQ خود را بدون اجبار توسعه دهند.

 

هوش هیجانی چگونه فرهنگ شرکت را بهبود می بخشد؟

ایجاد نیروی کاری متشکل از کارکنان و مدیران سالم که از ارزش خود و دیگران قدردانی می کنند، به مثبت بودن در محل کار کمک می کند. EQ  زمینه را برای شکوفایی کارکنان و ایجاد روابط بین فردی قوی فراهم می کند و آنها را برای ایجاد فرهنگ کاری معنادارتر و شادتر توانمند می کند.

 

منبع:

https://www.hibob.com/hr-glossary/hr-emotional-intelligence/2000

0 نظر

نظر خود را ارسال کنید