MBTI در مقابل DISC

MBTI در مقابل DISC

بررسی شباهت ها و تفاوت های بین MBTI  وDISC :

مقالات فنی زیادی وجود دارد که DISC را با MBTI نماگر نوع Myers-Briggs مقایسه می‌کند ، و نتیجه‌گیری‌های مختلفی توسط هر نویسنده به دست آمده است. در این مقاله نیز مختصر و اجمالی به این موضوع می پردازیم.
همانطور که می‌دانید ما از DISCدر ارزیابی‌های رفتاری و گزارش‌های خودشناسی استفاده می‌کنیم ، و بدیهی است که این مدل رفتاری انتخابی ما است. با این وجود، می‌خواهیم به طور خلاصه توضیح دهیم که چگونه DISC از دیدگاه ما با MBTI مقایسه می‌شود تا به شما کمک کند تعیین کنید که آیاDISC به نیازهای شما بهتر پاسخ می‌دهد یا MBTI و در ابتدا اجازه دهید به آن دسته از طرفداران MBTIبگوییم، این مقاله تلاشی برای برجسته کردنMBTI و مزایای آن ندارد. ما MBTI را یک مدل روانشناختی معتبر و مفید می‌دانیم که راه‌حل خوبی برای بسیاری از موقعیت‌ها است، اما نه همه موقعیت‌ها.

Myers-Briggs (MBTI®) چیست؟
MBTI مدت زمان زیادی است که وجود داشته دارد و یک ابزار رایج ارزیابی شخصیت در شرکت های بزرگ است. اگر در یک شرکت بزرگ کار کرده اید، به احتمال زیاد در ارزیابی MBTI شرکت کرده اید.
کاترین بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز محققانی بودند که مفاهیمMBTI را با شروع کار کاترین در سال 1917 رسمیت بخشیدند.
ویکی‌پدیا ارزیابی شاخص نوع مایرز-بریگز را به‌عنوان «پرسشنامه‌ای روان‌سنجی طراحی شده برای سنجش ترجیحات روان‌شناختی در نحوه درک مردم از جهان و تصمیم‌گیری» توصیف می‌کند. بر اساس 8 ویژگی، چهار جفت صفت به ظاهر متضاد است. چهار جفت صفت متضاد عبارتند از:
برونگرایی(E) – (I) درونگرایی
حس کردن(S) - (N) شهود
تفکر (T) - (F) احساس
داوری (J) – (P) ادراک
امتیاز شخصیتی به دست آمده مانند مجموعه ای از 4 حرف از هر جفت به نظر می رسد. به عنوان مثال: ESTJ یا ISFP یا ENFP و غیره. تعاریف هر یک از 8 صفت کمی زمانبر هستند، بنابراین در اینجا به آنها نمی پردازیم.

DISC چیست؟
DISC یک مدل رفتار انسانی است که در ابتدا توسط دکتر ویلیام مارستن در سال 1928 ارائه شد.DISC در ابتدا به دلیل سادگی مفهوم محبوبیت گسترده ای به دست آورده است.
مدل DISC مارستن اساسا دارای 2 مجموعه از صفات متضاد به جای 8 مورد در مفهوم MBTI بود. در حالی که مارستن از اصطلاحات متفاوتی در نوشته های اولیه خود برای توضیح این صفات استفاده می کرد، ما آن ویژگی ها را با عبارات شهودی قابل درک تر به شرح زیر توضیح داده ایم:
برون گرا یا درون گرا
وظیفه گرا یا مردم گرا
ترکیب صفات منجر به 4 احتمال اصلی می شود که با 4 حرف مطابقت دارند: D، I،S و C. نمودار زیر صفت برون گرایی را در بالای نمودار، صفت درون گرایی در پایین، صفت وظیفه گرایی سمت چپ نمودار و صفت مردم گرایی در سمت راست نشان می دهد . هر گوشه یا ربع دایره نشان دهنده یک صفت بارز هستند که با یک حرف واحد D، I،S وC مشخص می شوند.

چهار حرف نشان دهنده صفت هایی است که به سبک رفتاری اصلی فرد مربوط می شود. هر یک از 4 حرف را می توان به ترتیب از غالب ترین به کمترین غالب برای هر شخص رتبه بندی کرد. نتیجه ارزیابی DISC 15 الگوی ترکیبی مختلف از 4 حرف می باشد به طوری که هر فرد بسته به مقداری از هر ویژگی که دارد الگوی رفتاری خود را شکل می دهد.
یک نکته مهم ... استفاده نادرست ازDISC یا هر مدل رفتاری یا شخصیتی این است که فرض کنیم یک فرد فقط یک ویژگی دارد. اصلا اینطور نیست. هر فرد دارای همه صفات به درجات مختلف است. هر روشی از این دست که افراد را با یک خصیصه محصور می کند، قطعا غیر پایا و نادرست خواهد بود.


چرا استفاده از DISC را توصیه می کنیم؟
پاسخ کوتاه این است: "زیرا درک آن آسان است و کاربردی است".
اما جالب‌تر اینکه چرا ما از DISC استفاده می‌کنیم، دلیل شخصی وجود دارد. دکتر رابرت ارنست رام از DISC برای دوستش کمک گرفت تا او ارتباط بهتری با دخترش برقرار کند . این تجربه برای دکتر رام کاملاً چشم نواز بود و واقعاً زندگیش را تغییر داد. دکتر رام شروع به تحقیق گسترده در مورد DISC کرد و به عنوان سخنران عمومی شروع به آموزش آنچه که در حال یادگیری بود به مخاطبان ارائه داد. او متوجه شد که همه به تدریس او برخلاف آنچه که قبلا دیده بود پاسخ مثبت می دهند. او قدرت اطلاعات را دید و مجبور شد چند کتاب در مورد DISC بنویسد . او شرکت خود را تأسیس کرد ،بینش شخصی و 20 سال آخر عمر خود را وقف آموزش ، آموزش ، نوشتن و صحبت کردن بر اساس مفهوم DISC کرد.

مزایای عمده ای که برای DISC نسبت به MBTI برای استفاده در اکثر موقعیت ها می بینیم :
 مردم DISC را مدت ها پس از شنیدن آن به خاطر می آورند. در مقابل، مدل‌های دیگر، مانندMBTI ، سخت‌تر به یاد می‌آیند. به کار بردن چیزی که نمی توانید به خاطر بسپارید سخت است.
 کاربرد DISC آسان است و کمتر از سایر مفاهیم رفتاری تئوری است، درمقابل MBTI کلی، مفاهیم روانشناسی و تئوری استفاده می شود. این مهم نیست که کدام مدل مناسب است، بلکه این مهم است که کدام یک برای استفاده در موقعیت مورد نظر مناسب تر است.
 به راحتی قابل مشاهده است و با یک دایره می توان راحت آن را توضیح داد . ما به آموزش الگوی اساسی رفتار معتقدیم. سایر نظریه‌های روان‌شناختی ممکن است مفید باشند، اما ترسیم بسیاری از آنها به روشی ساده دشوار است. DISC را می توان به گونه ای آموزش داد که حتی کودکان خردسال هم بتوانند آن را درک کنند.
 ابزار دیسک  فقط برای درک خود نیست، به شما چارچوبی می دهد تا دیگران را درک کنید و نحوه ارتباط خود را با آنها تنظیم کنید.MBTI نیز در این زمینه مفید است. با این حال، برای به‌کارگیری موثر این مدل برای دو نفر، باید ترکیب صحیح 8 حرف را برای هر دو نفر به خاطر بسپارید و سپس سعی کنید پیامدهای آن را در رابطه خود به کار بگیرید.
 دیسک می تواند به همان اندازه عملی باشد که به یک فرد درون گرا کمک می کند یاد بگیرد که در مواقعی که شرایط اقتضا می کند کمی آگاه تر و برونگراتر باشد.

در حقیقت، ما DISC را به عنوان پایه ای برای ارائه گزارش های رفتاری که برای مخاطبان گسترده ای که به دنبال ابزاری آسان و کاربردی هستند، پیشنهاد می دهیم و MBTI یک رویکرد اثبات شده و پرکاربرد بوده است و به بسیاری از سازمان ها خدمات خوبی ارائه می دهد، شهرت خوبی دارد و به خوبی مستند شده است.
DISC توسط میلیون‌ها نفر و هزاران سازمان تجاری با اسناد بالینی کمتر، اما داده‌های پشتیبانی تجربی فراوان و مطالعات اعتبارسنجی متعدد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر یک روانشناس صنعتی هستید یا می خواهید رویکرد رسمی تری داشته باشید، ممکن است از MBTI استفاده کنید. اگر می‌خواهید بفهمید که چگونه با همکاران یا خانواده‌تان ارتباط برقرار کنید، نقاط قوت خود را شناسایی کنید یا بینش‌هایی در مورد محیطی که برای شما مناسب‌تر است به دست آورید، DISC ممکن است بهترین راه برای دستیابی به اهداف شما باشد.

منبع:
https://www.discoveryreport.com/DISC-and-MBTI-Myers-Briggs-Type-Indicator.html

ترجمه : حمید رفیعی – صالح زعیم

1 نظر

  1. منصوره سیدرضائی منصوره سیدرضائی نوشته:

    فوق العاده بود مدل رفتارشناسی دیسک باعث ارتباط موثر میشه که در دنیا حرف اول رو ارتباط موثر میزنه و بدون‌شک نامبروان دیسک ایران شمایین

نظر خود را ارسال کنید