برنامه ریزی استراتژیک الگوهای رفتاری بر اساس مدل DISC  در دوران بحران

برنامه ریزی استراتژیک الگوهای رفتاری بر اساس مدل DISC در دوران بحران

بسیاری از سازمان ها و شرکت ها برای حفظ و بقای خود در سال هایی که بیماری همه گیر جهانی ( کووید۱۹) ما را درگیر کرده است در اهداف بلند مدت خود وقفه انداخته اند. این تصمیمات اولیه بر لزوم حفظ جریان نقدینگی از طریق تلاش هایی برای کاهش هزینه ها و کاهش تحقیق و توسعه ، نوآوری، فناوری و توسعه محصول جدید بود. از آنجایی که همه صنایع با تهدیدات یکسانی مواجه بودند ، هر بخش به روش های مشابهی با کووید۱۹ برخورد کرد.

سازمان هایی که در دوران رکود به فعالیت استراتژیک خود ادامه دادند، زمانی که چرخه اقتصاد به دلیل شیوع بیماری نمی چرخید بی شک مزیت های قابل توجهی به دست آوردند.

به هنگام تصمیمات استراتژیک در حالی که با ناشناخته های زیادی رو به رو هستید و سرمایه محدودی دارید، یکی از مواردی که در نظر گرفته می شود الگوی رفتاری شما بر اساس مدل دیسک است. الگوی رفتاری در این شرایط بهترین راه رو به جلو را از دیدگاه شما منعکس می کند و با توجه به شرایط می تواند یک موهبت یا محدودیت برای تفکر و رویکرد شما باشد. برای دانستن اینکه چگونه تیپ رفتاری، شما را درگیر تصمیم گیری منطقی یا احساسی می کند، لازم است بدانید در چه موقعیتی شما بهترین عملکرد یا تصمیم گیری با اشکالات استراتژیک خواهید داشت.

بعد رفتاری D

وقتی صحبت از تفکر استراتژیک و سرمایه گذاری به میان می آید، شخصیت های مسلط به این فکر می کنند که (یا قوی برو جلو یا به خانه برگرد). هدف آنها این است که به اندازه کافی قدم بزرگی در یک بازار معین بردارند تا تفاوت فوری و قابل توجه ایجاد کنند. با وجود اینکه این رویکرد شجاعانه در تصمیم گیری استراتژیک می تواند تغییرات بسیار قوی ایجاد، در صورتی که هدف را از دست بدهد، عواقب آن می تواند شما را به یک بازنده برزگ تبدیل کند. تیپ هایD  باید اطمینان حاصل کنند که برنامه های نتیجه محور دارند و همچنین مطمئن شوند که آنها را با جزییات به تیم منتقل می کنند.

بعد رفتاری I

تیپ های رفتاری تاثیر گذار با ابهام بازار فعلی به هیچ مشکلی بر نمی خورند. بی ثباتی کنونی به آنها اجازه می دهد تا از قابلیت های طوفان فکری خود برای تدوین سریع  سناریوهای ممکن متعدد استفاده کنند. همیشه موضوعی برای آنها دارای اهمیت است که در آن عناصر بیشتر بر اکوسیستم کارآفرینی آنها تاثیر می گذارد. تیپ هایI  باید روی دستیابی به دیدگاه های جامع تر تمرکز کنند در حالی که معمولا اشتیاق خود را برای ایجاد شبکه و توسعه مهارت های ارتباطی فعال به کار می گیرند. حتی با وجود این حد از توانایی و درک، ممکن است تصمیم گیری در مورد رویکرد استراتژیک واحد بر آنها دشوار باشد.

بعد رفتاری S

تیپ های رفتاری ثبات گرا، تغییر را دوست ندارند و همواره به دنبال امنیت شغلی یا سازمانی هستند. آنها گام های سرمایه گذاری کوچکتری را در بازار خود بر می دارند و به ثبات و امنیت اهمیت می دهند. این رویکرد ،روش آرام و تفکر استراتژیک است که در آن  با پرداخت به گلدان های کافی امیدوار هستید یک یا چند مورد از آنها جوانه بزند. با وجود اینکه این روش مزیت ایجاد موفقیت در برخی موارد را دارد، به دلیل بسیاری محورهای استراتژیک که مورد بررسی قرار نگرفته اند و سرمایه گذاری کمتری شده می تواند پر هزینه باشد.

بعد رفتاری C

تیپ های c یا قانون گراها، مدل سازان و پیش بینی کنندگان عالی بازار هستند که تجزیه و تحلیل دقیق آنها از وضعیت فعلی بازار و پیش بینی های آتی به خوبی بررسی شده، داده های زیادی را برای آینده در نظر می گیرند.آنها با تمرکز بر روی تصویر خیلی کوچک یا بزرگ، گاهی اوقات در جزییات،دچار ابهام می شوند و نگران صحت پیش بینی های خود هستند. آنها می توانند با اقدام زودهنگام با اطلاعات کم خود از تاخیر زمانی کمتری که باعث ارزیابی می شود برای یادگیری و نتایج بهتر رویکرد خود بهره ببرند.

سناریوی تفکر برای چشم انداز

این که الگوی رفتاری شما چیست اهمیتی ندارد، شما از عملکرد برنامه ریزی سناریویی سود خواهید برد که امکان دستیابی به چندیدن برنامه بالقوه را برای سال های آینده فراهم می کند. مدل سازی سناریو، شما را قادر می سازد تا گزینه های مختلفی را برای اندازه گیری عوامل خطر بالقوه در نظر بگیرید و استراتژی را که در بیشتر موارد به طور موثر عمل می کند به کار ببرید.

فراموش نکنید که دانش تفکر استراتژیک شما متعلق به شماست بنابراین می تواند مغرضانه، محدود و همیشه کامل نباشد. با افزایش پتانسیل استراتژی تجاری خود برای رهبری چابک تر با آگاهی روی مدل های رفتارشناسی از طرق مدل جهانیDISC ، درک عمیق تری از تمایلات رفتاری و مدیریت تیم به دست آورید.

کار تیمی بسیار مهم است، بنابراین ترکیب چندین دیدگاه با الگوهای رفتاری متفاوت، به شما کمک می کند تا فضایی را برای یک تصویر استراتژیک کامل برای آینده ایجاد کرده و آینده بهتری برای رشد سازمان فراهم کنید.

 

ترجمه : پرواز افروزه – صالح زعیم

فروردین 1401

منبع : www.discprofile.com

0 نظر

نظر خود را ارسال کنید