مدل DISC و سبک های تدریس

مدل DISC و سبک های تدریس

باور کنید یا نه، الگوی رفتاری شما نه تنها نوع انجام دادن کارهای شما را تعیین می کند، بلکه نحوه تدریس، محیطی که برای کلاس ایجاد می کنید و حتی نتایج و انگیزه فراگیران را نیز تعیین می کند. هرچه بیشتر درک کنید که چه کسی هستید و هرچه بیشتر در مورد رفتارهایتان بیاموزید و با نحوه به کارگیری متد رفتارشناسی DISC آشنا شوید، شما به زودی به یک مربی یا مدرس "رفتاری باهوش" تبدیل خواهید شد.

 

در محیط کلاس

 آیا تا به حال دانش آموزی داشته اید که به نظر می رسد نتوانید با او ارتباط برقرار کنید، مهم نیست که چه تلاشی کرده اید؟ ممکن است در واقع آن دانش آموز با تیپ های رفتاری شما تضاد داشته باشد و  پیشنهاد می شود بهتر است رویکرد خود را اصلاح کنید. بر اساس نحوه واکنش دانش‌آموز به رویکرد شما، می‌توانید رفتار خود را تطبیق دهید و با این درک آن‌ها را اصلاح کنید. به راحتی کشف کنید که کدام نوع سبک تدریس به بهترین شکل با تیپ رفتاری شما منطبق است. سپس، برای یادگیری اینکه کدام یک از چهار نوع رفتار یا ترکیبی از سبک‌های رفتاری دیسک با سبک تدریس شما همخوانی دارد، این مقاله را بخوانید:

 

معلم جسور

اگر شما فردی با بعد رفتاری D بالا یا تسلط گرایی هستید، باید بدانید که "D" ها مهارت های مدیریت زمان و مدیریت کلاس بسیار خوبی دارند. شما تلاش زیادی را انجام می دهید تا دانش آموزان به نتایج و منفعت برسند، اما ممکن است از دانش‌آموزانی که بهانه می‌آورند یا به سادگی تسلیم می‌شوند، نا امید شوید. به عنوان یک معلم یا مدرس، شما اهداف بزرگ را می بینید و یک مربی ورزشی عالی نیز می شوید. شما دوست دارید برنده شوید و به دستاوردهای دانش آموزان یا فراگیران خود افتخار می کنید.

 در عین حال، ممکن است از برخی شیوه های چالش برانگیز استفاده کنید، مشکلی برای تحمیل نظم و اقتدار در کلاس خود نداشته باشید، و سبک تدریس شما شامل نوعی سیستم انگیزشی (جایزه دادن) برای دانش آموزان یا فراگیران باشد. به احتمال زیاد کلاس هایی در زمینه تجارت، تاریخ، رهبری یا امور مالی تدریس خواهید کرد. شما در مورد حقایق «سرسخت‌» هستید و آن‌ها را با جزییات توضیح نخواهید داد بلکه دانش آموزان را تشویق می‌کنید که مطالب آموخته‌شده را به روشی اجرایی به کار ببرند.

 

معلمان یا مدرسان الهام بخش

اگر در الگوی رفتاری خود I بالا یا بعد تاثیر گذاری دارید، پس احتمالا شما معلمی هستید که همه شما را همیشه با لبخند به یاد خواهند آورد! ممکن است در حال تدریس زبان، هنر، ادبیات، موسیقی یا صنایع دستی باشید. شما الهام بخش، کاریزماتیک و از نظر اجتماعی ماهر هستید.

 همچنین مدرس باحالی هستید که ممکن است فراگیران را ملزم به انجام تکالیف هر شب نکند، و معلمی که والدین و فرزندان احتمالا با او در رسانه های اجتماعی دوست هستند و این ضمانت وجود دارد که در طول سال ها با شما در تماس باشند. رویکرد تدریس شما بر بحث، کشف و خلاقیت، متمرکز است. سبک شما انرژیک، جذاب است و حس شوخ طبعی خوبی دارید. شما فرآیند یادگیری را بازی‌سازی می‌کنید تا دانش‌آموزان به طور طبیعی بسیاری از مطالب مطرح شده در کلاس را به خاطر بسپارند. یکی از محدودیت های احتمالی شما عدم مهارت گوش دادن است. باید بدانید که همه افراد چیزها را از ابتدا یاد نخواهند گرفت و نیاز به زمان دارند ،بنابراین تلاش کنید در برابر آنچه دانش آموزان شما حاضر به گفتنش نیستند  صبور و متمرکز باشید و  با آنها در مورد نگرانی های فردی کار کنید. ممکن است واقعا فرض کنید که همه در حال تفریح هستند، که ممکن است همیشه اینطور نباشد.

 

معلم صبور

معلم سنتی و قدیمی معمولا به بعد «ثبات گرایی» تعلق دارد.  شما معلمی هستید که دانش آموزان را تشویق می کنید کتاب های خود را تا انتها بخوانند و همچنین آنها را برای کلاس های جبرانی تشویق می کنید. علایق طبیعی شما در علم سلامت، تاریخ، فلسفه و مهارت های زندگی است. "چگونگی" و "چرایی" را آموزش می دهید، چرا که براساس ساختار و فرایند سیستم آموزش تعریف شده اند.

به عنوان یک معلم، از دانش آموزان خود فراتر می روید تا به آنها نشان دهید که درک می کنید و شنونده خوبی هستید. شما با ایجاد آرامش در حالی که از پویایی تیم هم لذت می برید توانا هستید.

یک معلم سبک «S» باید مراقب باشد که بیش از حد نگران دانش‌آموزان خود نباشد، بلکه بداند که آنها تازه این دروس را یاد می‌گیرند، و ممکن است نیاز به زمان برای تطبیق با فرایند تدریس شما  داشته باشند. یکی از محدودیت های رفتار S ها ترس از تغییر است، بنابراین ممکن است لازم باشد روی بهبود انعطاف‌پذیری و توانایی انجام چند کار، روی خود کار کنید.

 

معلم قانون مدار

معلمانی که دارای سبک رفتاری قانون گرا هستند، سخت گیر و با استانداردهای بالا آنها را میشناسیم. شما احتمالا ریاضی، فیزیک، شیمی یا مهندسی تدریس می کنید. شما تحلیلگر و حقیقت یاب هستید که توسط راه حل ها، نتایج و اعداد هدایت می شوید. تحقیق و جستجو سبک تدریس شماست، و همچنین ممکن است متوجه شوید که کلاس شما به گروه مطالعاتی خصوصی شما تبدیل می شود.

شما می دانید که آینده توسط گذشته دیکته می شود، بنابراین روند ها و قوانین همه چیز است. مشکل اینجاست: شما تحلیل و استدلال قوی دارید که البته همه نمی توانند این کار را انجام دهند. بنابراین، در حالی که کاربرگ‌ها و فرمول‌ها ممکن است برای شما ساده باشند، ممکن است نیاز داشته باشید راه‌هایی را برای ساده تر و خلاقانه تر بودن مسایل پیدا کنید.

به عنوان یک معلم، باید یاد بگیرید که از روش های سرگرم کردن فراگیران نترسید و دانش آموزان خود را با انبوهی از تکالیف درسی درگیر فرایند یادگیری نکنید. برخی از دانش آموزان در حین رشد به کمک و صبر بیشتری نیاز دارند. معلمان با C بالا باید مراقب باشند که در هیچ یک از درس‌هایشان خیلی سریع حرکت نکنند و به دانش‌آموزان کمک کنند تا درک کنند و در عین حال موضوع را در عمل نشان دهند.

 

ترجمه : حمید رفیعی – صالح زعیم

بهار 1401

منبع : discinsights.com

1 نظر

  1. سحر پولادی‌نژاد سحر پولادی‌نژاد نوشته:

    سلام و خدا قوت استاد. با مطالعه‌ی مقاله‌ی بالا تمامی مباحث مفیدی که در ادوار آموزشی شما آموختم را مرور کردم. سپاس بابت این مطلب که فشرده‌ی مباحث آموزشی شماست و تا از دوره‌های شما بهره‌ نَبُرد نمی‌توان به عمق مطلب پی برد و آن را در شؤون مختلف زندگی به کار بست.

نظر خود را ارسال کنید